Упровадження музейної педагогіки як інноваційної освітньої технології в навчанні та вихованні учнів на уроках української мови і літератури, зарубіжної літератури та в позаурочній роботі

17 лютого 2022 року в режимі онлайн на платформі Googl Meet відбулося друге заняття обласного майстер-класу  «Упровадження музейної педагогіки як інноваційної освітньої технології в навчанні та вихованні учнів на уроках української мови і літератури, зарубіжної літератури та в позаурочній роботі».

Керівником обласного майстер-класу є  Надія Іванівна Гриценко, учитель української мови та літератури опорного навчального закладу «Вороньківський навчально-виховний комплекс «Ліцей – загальноосвітня школа I-III ступенів – дитячий садок» Вороньківської сільської ради, учитель-методист, заслужений учитель України.

На сьогодні в Україні відкриваються унікальні можливості для залучення педагогів до абсолютно нових форм пізнання інформації, які засновані на віртуальних методах комунікації. Перспективи, що надають онлайн платформи і самі інтерактивні простори музеїв набувають особливої популярності під час проведення навчальних занять у школі. Швидка трансформація форм навчання й онлайн-технологій відіграли неабияку роль у зміні підходів до розуміння місця музею в суспільстві, способу комунікації.

Надія Іванівна використала платформу онлайн-музеїв України як нову форму пізнання інформації, онлайн-комунікацію для вивчення теми з української літератури «Музейна педагогіка в контексті онлайн-навчання».

Заняття розпочалося презентацією теоретичної моделі впровадження музейної педагогіки  в навчальний процес з досвіду педагога Гриценко Н.І.  «Особливості та перспективи віртуальних екскурсій». З метою ефективного  вивчення української літератури, педагог використала інтерактивно-педагогічний потенціал музеїв України, зокрема на порталі Малої академії наук України базу найпопулярніших віртуальних літературних музеїв України.

Учасниками майстер-класу були вчителі української мови та літератури, які презентували свої віртуальні інтерактивні виставки з теми «Література рідного краю».

Надія Іванівна зазначила, що для проведення засідання майстер-класу була здійснена попередня підготовча робота, а саме: вивчення порталів та платформ віртуальних літературних музеїв України та їх експозицій, пошуку нової форми комунікації музеїв і школи. Важливим етапом підготовчої роботи до віртуальної екскурсії «Вороньків у творах українських письменників» була участь учнів 10 класу, використання експозицій музею школи, підбір біографії письменників, їх поезій, відео пам’ятних місць села, які пов’язані з життям і творчістю письменників. У екскурсії були використані також твори, в яких майстри слова змалювали історію села, оспівали його красу. Віртуальні проекти «Життя і творчість письменників: Івана Нечуя-Левицького, Шолом-Алейхема, Миколи Карпенка, Євгена Бандуренка, місцевих поетів: Івана Григоренка, Валентини Дігтяр» представили учні (Братанова Дарина, Матвєєва Тетяна, Зенцев Ігор, Згоннік Володимир, Землянських Анна, Стрільник Ольга).

Основна частина засідання майстер-класу проходила в онлайн-режимі з мультимедійним супроводом.

Учасники розглянули питання:

  • Музейна педагогіка в контексті онлайн-навчання;
  • Особливості та перспективи віртуальних екскурсій.
  • Презентація робіт учителів Київщини: віртуальні інтерактивні виставки з теми «Літератури рідного краю».
  • Упровадження інтерактивних форм роботи музейної педагогіки під час проведення віртуальних екскурсій з української літератури.
  • Перегляд фрагменту уроку-віртуальної екскурсії «Вороньків у творах українських письменників».

У заході взяли участь:

Надія Гриценко, учитель української мови та літератури «Вороньківський навчально-виховний комплекс «Ліцей – загальноосвітня школа I-III ступенів – дитячий садок», учитель-методист, заслужений учитель України;

Сергій Марченко,  директор «Вороньківський навчально-виховний комплекс «Ліцей – загальноосвітня школа I-III ступенів – дитячий садок»;

Ольга Пількевич, методист відділу музейної освіти та бібліотечної справи КНЗ КОР «Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів»;

Учителі української мови та літератури – учасники майстер-класу.

Учасники обласного майстер-класу  працювали в пошуках нових форм комунікації музеїв і школи, нових інтерактивних підходів упровадження музейної педагогіки в освітній процес.

На завершення заходу педагоги отримали творче домашнє завдання: розробити фрагмент інтерактивного заняття з української мови та літератури (згідно з програмами), використавши платформу літературних музеїв України.

Учасники майстер-класу щиро подякували Н.І. Гриценко за високий рівень організації заходу та отриманий досвід.